افزایش طول تاج دندان ها

داشتن لبخند زیبا انگیزه ای است که باعث می شود افراد زیادی به فکر سلامت و زیبایی دندان های خود باشند و برای داشتن دندان هایی مرتب و سفید اقدام به انجام جراحی های متفاوت می کنند، یکی از این جراحی ها افزایش تاج دندان ها است .

جراحی دندان عموما به یکی از دو دلیل سلامت یا زیبایی انجام می گیرد، افزایش طول تاج دندان از جمله جراحی هایی است که هم جنبه ی زیبایی دارد و هم برای سلامت بیشتر دهان و دندان ها انجام می شود.

افزایش طول تاج دندان به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه به تفصیل شرح می دهیم .

افزایش-تاج-دندان

به چه منظوری جراحی افزایش طول تاج دندان انجام می شود؟

به طور ژنتیکی بخش زیادی از دندان ای برخی افراد با بافت لثه پوشانده شده است و زیبایی دندان ها را زایل کرده است این افراد به قصد زیبایی تحت جراحی افزایش طول تاج دندان ها قرار می گیرند.

گاهی به تشخیص پزشک معالج برای درمان دندانی که مورد پوسیدگی شدید یا شکستگی در بخشی از تاج دندان شده است و نیاز به  انجام ایمپلنت یا جراحی های دیگر دارد لازم است ابتدا جراحی افزایش تاج دندان را انجام دهند تا امکان انجام سایر جراحی ها فراهم شود .

هنگامی که غذا را می جویم ذرات ریز غذای موجود در دهان، در تماس مستقیم با لثه و دندان ها قرار می گیرند، که برای جلوگیری از ورود این ذرات به لثه و دندان ها، باید بافت لثه به دندان چسبیده باشد به این منظور لثه به میزان حداقلی دو میلی متر از تاج دندان احتیاج دارد تا بتواند با چسبیدن به آن مانع از ورود ذرات غذایی و ایجاد پوسیدگی دندان و عفونت شود .

نحوه ی افزایش طول تاج دندان ها

برای انجام جراحی افزایش طول تاج دندان نیازی به بیهوشی کامل نیست و بیهوشی موضعی فقط در دندان مد نظر ایجاد می شود تا بافت لثه را شکاف دهد .بافت لثه را در محل دندان شکاف می دهند و نسج اطراف دندان را تا جایی که استخوان نگه دارنده ی دندان قابل دسترسی قرار بگیرد از روی و اطراف دندان کنار می زنند. در این مرحله گاهی برداشتن مقداری از بافت لثه امکان انجام درمان را فراهم می کند اما در مواقعی لازم است مقداری از بافت استخوان نگهدارنده تراشیده شود که این عمل معمولا با قلم دندانپزشکی انجام می شود . و پس از شست و شوی دقیق محل جراحی با سرم های استریل، شکاف را بخیه می زنند و تا زمان ترمیم زخم از پانسمان دهانی استفاده می کنند تا از آسیب به موضع جراحی جلوگیری شود.

نکات مراقبتی پس از انجام جراحی افزایش طول تاج دندان ها

در صورتی که پس از جراحی افزایش تاج دندان صورت بیمار دچار تورم شود می توان با درمان های خانگی مانند کمپرس سرد تورم را کاهش داد. ولی اگر پس از تکرار این عمل، تورم کاهش نیافت و بیمار تب کرد لازم است به پزشک مراجعه کند، زیرا تب یکی از علائم عفونت است .

لازم است بیمار از وارد کردن هر گونه شی خارجی در دهان یا استفاده از مسواک در روز اول پس از جراحی خودداری کند.

هر پدیده ای که فشار هوای درون دهان را تغییر دهد، احتمال کنده شدن پانسمان و تحریک جراحت را بالا می برد، پس بیمار باید تا بهبود کامل جراحت از مصرف سیگار جدا خودداری کند .

نوشیدنی یا غذاهایی که جراحت را تحریک می کنند می توانند احساس درد را تشدید کنند پس ترجیحا از مایعات و غذاهای سرد استفاده و از خوردن مواد غذایی ترش یا تند خودداری شود.

عوارض و خطرات ناشی از انجام جراحی افزایش طول تاج دندان ها

درد و عفونت ناشی از جراحی تا حدی طبیعی است اما در صورت تداوم و تشدید لازم است بیمار در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کند. یکی از عوارض جدی و محتمل در جراحی افزایش طول تاج دندان ها مربوط به زمانی است که در برداشتن بخشی از بافت استخوان نگهدارنده ی دندان دقت نشود، که امکان لق شدگی دندان و افتادن آن وجود دارد و دندان مذکور قابلیت ایمپلنت را هم از دست می دهد.

جراحی افزایش طول تاج دندان ها همچون دیگر جراحی ها دارای عوارضی است که بدیهی است با دقت در انتخاب پزشک می توان این عوارض را به حد زیادی کاهش داد .برای انجام جراحی افزایش تاج دندان ها و کسب اطلاعات کافی به مطب دکتر مریم قرایی مراجعه کنید.

11 + چهارده =