جراحی دندان عقل و نکات مهم آن

جراحی دندان عقل

دندان عقل عضوی که عموما از آن خاطرات خوبی در ذهن ما خود نمایی نمی کند . شاید پرسیده باشید چرا باید دندان عقل داشته باشیم. چه کارکردی دارد و برای رفع مشکلات بعد از آن چه باید کرد؟

دندان عقل معمولا به سختی و با درد همراه است که یادآور درد نوزادان کوچک از این درد اسفناک است. حال این دندان ممکن است بعد از رویش و یا در حین رویش خود، به دندان های دیگر و لثه آسیب وارد کند که در ادامه به توضیح بیشتر آن و طریقه پیشگیری از این آسیب ها می پردازیم.

دندان عقل

دندان عقل بعد از دو دندان آسیا رشد می کند که عموما بین سن 17 تا 21 سال، خود را نشان می دهد . البته این سن در برخی افراد زودتر و یا دیرتر می باشد. در فرد بالغ در این سن تمام دندان های موجود که 28 عدد است قرار می گیرد اما برای رشد دندان های عقل که دیرتر خودنمایی می کنند فضای محدودی برای شکل گیری کامل آن وجود دارد.

برخی افراد به راحتی پذیرای دندان عقل هستند و بدون مشکل با آن سر می کنند اما آنچه که موضوع را جدی تر می کند آن دسته افرادی هستند که با مشاهده کوچک ترین نشانه های دندان عقل ، از درد به خود می پیچند و راهی به جز جراحی دندان عقل ندارد. در این دسته افراد نگهداری دندان عقل ممکن است بسیار آسیب زا و خطرناک باشد.

جراحی-دندان-عقل

چرا رویش دندان عقل درد دارد؟

دندان عقل همانطور که ذکر شد دیرتر از مابقی دندان ها رشد می کند. این باعث می شد فضای کافی و مناسب برای رویش وجود نداشته باشد تا دندان از لثه بیرون بزند . عموما در این شرایط دندان ها به صورت کج که زاویه دار و یا افقی است به رشد خود ادامه می دهد . این موضوع با درد همراه است که بیمار آن را تجربه می کند.

در چنین حالتی باید به سرعت از رشد نامناسب دندان جلوگیری کرد تا خطرات جدی متوجه سایر دندان ها، لثه و یا استخوان فک نشود.

مشکلات ناشی از دندان عقل نهفته

پوسیدگی دندان

حال بخش مهم رشد دندان عقل ، پوسیدگی دندان است . چطور دندان عقل باعث پوسیدگی می شود؟ شاید ذهن شما نیز مشغول این موضوع شده باشد. ولی عملا خود دندان عقل، اگر به درستی و در جای مناسب قرار گیرد هیچ گاه مضر نخواهد بود. اما اگر دندان عقل به صورت نهفته رشد کند، املاح و ذرات مواد غذایی به دور لثه دندان عقل بیرون زده جمع می شود و این موضوع به مرور زمان نه تنها باعث پوسیدگی خود دندان عقل می شود ، بلکه دندان های کناری نیز از این پوسیدگی بی نصیب نمی مانند.

درد و التهاب لثه

زمانی که دندان عقل کج رشد کند و یا به طور کامل از لثه بیرون نیاید ، بستر مناسبی برای میکروب ها و باکتری ها می شود که باعث عفونت لثه های دور و یا روی دندان عقل می شود. این عفونت بسیار دردناک بوده و باعث بدبو شدن دهان ، محدود شدن حرکت فک و مابقی اجزا می شود .

نامرتب شدن دندان ها

اگر دندان عقل فضای کافی برای رویش نداشته باشد برای ادامه دادن به روند رشد خود مجبور است به دندان های کناری فشار وارد کند که خود بتواند سر از خاک بیرون آورد. اما این موضوع چقدر برای دندان های دیگر قابل تحمل است؟ دندان ها در این روند با حرکت خود سعی می کنند فضای بیشتری برای دندان عقل به وجود آورند که با این کار آنچه که فرد به عنوان طرح لبخند زیبا دارا بود، از دست خواهد دارد. نامرتبی دندان ها آسیب جدی به ظاهر دندان ها وارد می کند جدا از اینکه خود باعث جمع شدن ذرات غذایی و در نتیجه  پوسیدگی می شود.

ایجاد کیست با دندان عقل نهفته

این مشکل پیچیده و گسترده است و در بسیاری از افراد که به عارضه دندان عقل نهفته مبتلا هستند، مشاهده می شود. کیست های ایجاد شده که به نوعی تومور هستند در اطراف دندان عقل، باعث از بین رفتن استخوان فک خود و یا دندان های کناری می شود.

چه موقع باید دندان عقل را کشید؟

• زمانی که دندان عقل به صورت کج و زاویه دار و یا افقی رشد می کند.
  • زمانی که فضای کافی ندارد و زیر لثه مخفی می شود .
  • زمانی که به خطر قرارگیری نامناسب در لثه، ذرات غذا در ان قرار می گیرد و باکتری و میکروب جمع می شود.
  • زمانی که بهداشت دندان عقل به خاطر عقب بودن آن رعایت نشده باشد و این موضوع باعث پوسیدگی دندان شده باشد .

تشخیص دندان عقل نهفته

برای اینکه دندانپزشک متخصص ریشه دندان بتواند به درستی روند تشخیص را انجام دهد باید در ابتدا اقدام به عکس برداری نماید . در عکس تهیه شده، دندانپزشک می تواند به درستی موقعیت دندان را تشخیص دهد و آسیب های موجود در دندان عقل و یا دندان های کناری را به خوبی مشاهده کند .

در این مرحله اگر نیاز به جراحی دندان عقل وجود داشته باشد به بیمار توضیح داده خواهد شد و از هزینه جراحی و دوره درمان صحبت می شود. در صورت جراحی دندان عقل باید شرایط مناسب برای سپری کردن دوره بهبود را داشته باشید و سعی کنید با مراجعه به بهترین دندانپزشک اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید .

کشیدن دندان عقل

برای کشیدن دندان عقل، جزییات متفاوتی وجود دارد که به نوع قرارگیری دندان بستگی دارد اما معمولا کشیدن دندان بالا از دندان پایین سهل تر است. البته این موضوع متناسب با هر شخص و وضعیت وی فرق خواهد داشت که در جلسه مشاوره حتما گزارش، ارائه می شود .

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل که ممکن است برای بسیاری از دندان های عقل استفاده شود، با توجه به شرایط آسیب دندان انجام می شود. حال این جراحی شامل مراحلی است که در طی آن خارج سازی دندان صورت می گیرد. در ابتدا برای انجام عمل جراحی تمام بافت و استخوان هایی که روی دندان عقل قرار دارند، خارج می شود که امروزه برای این کار از تجهیزات مخصوص و نوین استفاده می شود .

سپس با ابزار کشیدن دندان، برای شل کردن و جدا شدن دندان از حفره زیری بهره گرفته می شود. بعد از لق شدگی مورد نیاز، با انبر دندان کشیده می شود. قابل ذکر است در این مراحل، بیمار هیچ دردی حس نمی کند و کاملا بدون درد انجام می شود .

دندانپزشک بعد از خارج کردن تمام اجزای دندان، بافت آن را بخیه می زند تا سرعت بهبودی بالاتر رود و زودتر جوش بخورد. در این دوره توصیه های مراقبتی وجود دارد که باید رعایت شود و در صورت بروز مشکل حتما با پزشک خود هماهنگی های لازم را داشته باشد .

مراقبت بعد از جراحی دندان عقل

مراقبت بعد از هر عمل جراحی بسیار مهم است و در مورد دندان عقل هم این موضوع صدق می کند و در پایان عمل و یا قبل از شروع آن ، توصیه هایی به بیمار گفته می شود که باید مطابق با آن انجام شود. در ادامه به توضیح برخی از آن می پردازیم.

• به مدت یک ساعت پانسمان را روی دندان محکم فشار دهید.
  • تا 24 ساعت باید از شستن دهان خود داری کرد.
  • بعد از طی 24 ساعت خیلی ملایم و آهسته با محلول آب ولرم و نمک، دهان را شست و شو دهید.
  • استراحت کردن و از تکان دادن زیاد سر اجتناب کنید .
  • از نی استفاده نشود و سعی کنید مایعات را یکباره بنوشید.
  • از فعالیت های سنگین خودداری شود و حتما برای انجام آن با دندانپزشک هماهنگ شوید .
  • خوردن غذاهای گرم می تواند خونریزی را افزایش دهد در نتیجه تا پایان روز جراحی حتما این موضوع را رعایت نمایید.

کلام آخر

دندان عقل می تواند یک عضو جدید در بدن ما باشد و سال ها با همراه باشد. اما اگر شرایط مناسب برای رشد دندان عقل محیا نباشد می تواند به روند زندگی عادی ما آسیب وارد کند. دردهای گاه و بیگاه، عفونت و پوسیدگی مواردی است که می تواند خطرات جدی داشته باشد. در نتیجه دکتر مریم قرایی متخصص ریشه دندان توصیه می کنند در صورت بروز درد از رشد اولیه دندان عقل ، حتما به متخصص مراجعه نمایید و قبل از وارد شدن آسیب های جدی اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید.

ده − پنج =