درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان از جمله روش های ایمن و موثر برای دندان هایی است که ملتهب و یا عفونی شده اند. این روش درمانی هم چنین به حفظ دندان نیز کمک می کند.

درمان ریشه دندان روندی است که شامل برداشتن بافت (مغز دندان) آسیب دیده و عفونی از داخل می باشد. با یک بار تمیز شدن، کانال، ضد عفونی و با مواد لاستیکی سفت می شود. دهانه دندان نیز با پر کننده دائمی و یا موقتی سفت می شود تا از بروز عفونت در آینده پیشگیری شود.

پیشرفت های انجام شده در زمینه تشخیص، تست های تصویر برداری و تجهیزات دندانپزشکی باعث شده تا این روش درمانی با میزان موفقیت بالایی همراه باشد.

یکی از راه های پیشگیری از انجام درمان ریشه دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان و شست و شوی دندان ها دو مرتبه در طول روز می باشد.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان چیست؟

درمان ریشه دندان، روندی است که در آن قسمت آسیب دیده، مرده و یا عفونی دندان برداشته می شود. فضای داخلی و لایه سخت دندان، ریشه دندان نام دارد. این قسمت از دندان، متشکل از اعصاب و رگ های خونی است که به رشد دندان ها کمک می کنند.

زمانی که باکتری ها و میکروب ها به دندان راه پیدا می کنند، دندان دچار آبسه می شود. در صورتی که ریشه دندان آسیب ببیند، باید برداشته شود چرا که می تواند با درد و تورم همراه باشد. پزشک با بررسی دندان از طریق تست اشعه ایکس، متوجه عفونت دندان خواهد شد. در صورتی که نسبت به عفونت دندان اقدامی صورت نگیرد، شاهد بروز مشکلات دهان و دندان خواهیم بود.

روند درمان ریشه دندان

• ابتدا دندان مورد نظر بی حسی موضعی (فریز) می شود.
  • جهت محافظت دندان ها از باکتری های موجود در بزاق، ورقه لاستیکی اطراف دندان گذاشته می شود.
  • حفره ای داخل دندان ایجاد می شود تا امکان دسترسی به کانال ریشه و مغز دندان فراهم گردد.
  • مغز دندان با استفاده از ابزارهای مخصوص برداشته و تمیز می شود.
  • بعد از پاک سازی کانال، این قسمت پر خواهد شد.
  • در پایان، دهانه دندان با پر کننده های دائمی و یا موقتی پر خواهد شد.

درمان ریشه دندان در یک یا دو جلسه انجام می شود. بعد از درمان، ممکن است دندان طی چند هفته اول کمی نرم باشد. هیچ گونه علائمی از قبیل درد و یا تورم مشاهده نخواهد شد. در صورت مشاهده چنین علائمی، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

این نکته را در نظر داشته باشید که درمان ریشه دندان، از دندان در برابر سایر آسیب ها حافظت نمی کند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به پزشک، می توانید دندان خود را برای سال ها داشته باشید.

درمان ریشه دندان، از جمله درمان های است که درصد موفقیت بالایی را به همراه دارد، اما گاهی ممکن است درمان دیگری نیز نیاز باشد. که طی آن، مواد پر کننده بیرون کشیده می شوند، کانال مجدد پاک سازی و پر خواهد شد.

آیا درمان ریشه دندان با درد همراه است؟

در صورتی که این درمان توسط پزشک با تجربه انجام شود، دردی را به همراه نخواهد داشت. دردی که بیمار احساس می کند به دلیل وجود عفونت است نه درمان. این درمان به تسکین درد کمک می کند. در صورتی که بیمار بعد از درمان احساس درد داشته باشد، می تواند از داروهای مسکن مانند استامینوفن استفاده کند.

معمولا جهت پیشگیری از بروز عفونت، آنتی بیوتیک برای بیمار در نظر گرفته می شود.

در چه صورتی درمان ریشه دندان توصیه می شود؟

در صورتی که مغز دندان آسیب دیده باشد و یا دچار عفونت شود، بافت مرده باشد.

حفره ای عمیق در دندان ایجاد شده باشد که راه برای ورود باکتری ها باز شده باشد.

باکتری می تواند مغز دندان را تخریب کند. در صورتی که عفونت تا ریشه دندان نفوذ کرده باشد، امکان درگیری استخوان نیز وجود خواهد داشت. عفونت می تواند به مرور استخوان را از بین ببرد و رباط های اطراف دندان را نیز متورم کند و در پایان، دندان نیز از بین برود.

آسیب مغز دندان باعث می شود تا دندان نسبت به دمای بالا و پایین حساس شود که معمولا فرد هنگام جویدن مواد غذایی دردی را در دندان خود احساس خواهد کرد. این درد می تواند ادامه دار و آزار دهنده باشد.

در صورتی که نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، عفونت پخش می شود و دندان از بین خواهد رفت.

درآوردن دندان می تواند به دندان های اطراف آسیب بزند و جویدن برای فرد کمی سخت شود.

دکتر مریم قرایی  جراح و دندانپزشک زیبایی با استفاده از تکنیک های روز دنیا و دستگاه های مجهز و پیشرفته به برطرف کردن مشکلات دندان بیماران می پردازد. ایشان با دانش و تجربه خود زمینه رضایتمندی مراجعین را فراهم نموده است. جهت مشاوره با بهترین جراح دندانپزشک در تهران می توانید با شماره 02122615402 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر مریم قرایی مراجعه نمایید.

پیشگیری از درمان ریشه دندان

جهت پیشگیری از بروز عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، رعایت موارد زیر همواره توصیه می شود:

• مسواک زدن دندان ها، حداقل دو مرتبه در طول روز
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید