متخصص درمان ریشه دندان در تهران

متخصص درمان ریشه دندان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد درد دندان را تحمل کرده باشید. دندان درد دلایل مختلفی دارد که آسیب رسیدن به ریشه دندان از مابقی موارد حساسیت بیشتری دارد . چرا که در صورت آسیب جدی باعث از دست دادن دندان می شود. امروزه تخصص در زمینه درمان ریشه دندان از تخصصی ترین بخش دندانپزشکی محسوب می شود. این امر به عنوان یک تخصص اصلی به درمان ریشه دندان می پردازد و متخصص درمان ریشه دندان به عنوان یک اندودنتیست به بررسی تمام دردهای ایجاد شده در بین دندان ها می پردازد. اما چه موقع باید به متخصص درمان ریشه دندان مراجعه نمایید؟ چنین متخصصی باید چه ویژگی داشته باشد؟ در ادامه به توضیح بیشتر این مقوله می پردازیم، با ما همراه باشید.

چه زمانی به درمان ریشه دندان نیاز است؟

یکی از سوال هایی که ذهن افرادی که دندان درد را تجربه کرده اند به خود مشغول می کند، ریشه دندان است. می توان گفت عموم افراد از اینکه به ریشه دندانشان آسیب برسد هراس دارند چون درمان آن برایشان رنج آور و سخت خواهد بود . نگران نباشید در عمده شرایط، دندان ها قبل از اینکه ریشه دندان دچار آسیب شود، هشدارهایی به شما می دهد که با احساس درد همراه است که شما می توانید با اقدام به موقع از بروز مشکلات ریشه دندان جلوگیری نمایید.

حال چه موقع نیاز است درمان ریشه دندان انجام شود.؟ در مواقعی که عمق پوسیدگی بیش از حد زیاد باشد و به محوطه تاج دندان نفوذ کرده و به عصب دندان نزدیک شود در این حالت دندان ها علامت دار می شوند. علامت های دندان قابل تامل بوده و باید جدی گرفته شود.

متخصص درمان ریشه دندان

علائم درد ریشه دندان

احساس درد همیشه بد نیست! شاید برایتان تعجب آور باشد. اما گاهی همین احساس درد می تواند به شما کمک کند تا قبل از حاد و مزمن شدن شرایط اقدام کنید. سیستم ایمنی بدن به گونه ای ساخته شده که در صورت بروز مشکل در اولین گام با درد شما را متوجه خود می کند تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. یکی از این علائم حساسیت به سرما و گرما است . این موضوع باعث می شود بعد از حذف  پوسیدگی دندان، این تشخیص داده شود که نیاز به ترمیم ریشه دندان است یا خیر .

برخی از بیماران بسیار دیر اقدام می کنند و پوسیدگی های موجود، به داخل عصب دندان نفوذ کرده و باعث آلوده شدن عصب دندان با میکروب های موجود می گردند. این موضوع سبب ایجاد آبسه و علائم شدیدتر می شود که در بعضی افراد با تورم در صورت و در برخی با تورم در پای لثه خود را نشان می دهد که در این موارد به درمان ریشه نیاز می شود.

یکی دیگر از مواردی که به تشخیص دندانپزشک، به درمان ریشه دندان نیاز دارد، در مواقعی است که عمق پوسیدگی زیاد می گردد به طوری که در زمان ترمیم مشاهده می شود هنوز پوسیدگی به داخل عصب دندان باز نشده است اما آنقدر پوسیدگی پیشروی نموده که متخصص ریشه دندان برای پیشگری و احتمال نفوذ درجاتی از میکروب ها به عصب دندان، اقدام به تخلیه عصب دندان می نماید و درمان ریشه دندان را انجام می دهد. این کار باعث می شود از علائم و عوارض بعدی پیشگیری شود.

درمان های بعد از درمان ریشه دندان

افرادی که مجبور به درمان ریشه دندان خود شده اند، نگران درمان های بعد از آن هستند و تصور می کنند نمی توانند بعد از آن مانند بقیه دندان ها خود درمان های زیبایی و یا درمانی بعدی روی آن انجام دهند. باید در جواب این دسته از افراد گفته شود، درست است، دندان ها بعد از اینکه ریشه مورد جراحی و درمان قرار می گیرد، ضعیف تر شده و باید مراقبت های بیشتری داشته باشند.

دندان هایی که در آن ها روت کانال یا همان عصب کشی انجام شده است، اصولا استحکام کمتری نسبت به دندانی که درمان ریشه نشده است، دارد. این موضوع باعث می شود نگران شکسته شدن دندان ها در آینده باشیم. معمولا در این دندان ها بعد از درمان از روکش استفاده می شود. اما این موضوع که حتما از روکش استفاده شود یا نه، بستگی به شرایط اختصاصی و مقدار تخریب بافت های دندان مورد نظر بیمار دارد.

ویژگی متخصص ریشه دندان

خوشبختانه امروزه بر تعداد دندانپزشکان افزوده شده و شرایط برای مراجعه راحت تر بیماران فراهم شده است . اما آیا برای درمانی به حساسی ریشه دندان که در صورت آسیب باعث بی دندانی می شود، می توان به هر دندانپزشکی مراجعه نمود. مسلما نه! درمان ریشه دندان یک درمان تخصصی بوده و دندانپزشکان عمومی بیماران خود را به متخصصین ارجاع می دهند .

برخی دندان ها پیچیده بوده و دچار ضربه و یا ترمیم قبلی هستند که این موضوع باعث می شود مراجعه به متخصص اجباری به نظر برسد. البته مشکلات سطحی ریشه می تواند توسط برخی دندانپزشکان عمومی بلامانع باشد اما برای جراحی ها و شرایط خاص دندان ها، تنها باید به متخصصی که دوره های آموزشی مورد نظر را گذرانده است مراجعه نمایید .

چرا ایمپلنت نه؟

امروزه با گسترش تکنولوژی روش های نوینی برای سهولت و آسایش در زندگی به وجود آمده است . یکی از این روش های جدید در حوزه دندانپزشک، ایمپلنت دندان است . گرچه ایمپلنت یک درمان جدید محسوب نمی شود و از قرن ها پیش مشابه چنین روشی در اسکلت های باقی مانده یافت شده، اما در عصر جدید مدل های جدید از ایمپلنت ارائه شده است که جبران مناسبی برای بی دندانی محسوب می شود. وجود این گزینه برای جبران بی دندانی باعث شده، بیماران در حفظ و نگهداری دندان خود تلاش کمتری داشته باشند و یا دندانپزشکان راه های آسانتر را برگزینند . اما آنچه که در این حوزه حائز اهمیت است حفظ دندان ها تا جای ممکن است و دندان های طبیعی بسیار با ارزش تلقی می شوند. تشخیص میزان آسیب دیدگی و خطر موجود در دندان ها از عهده بهترین متخصص عصب کشی برمی آید در نتیجه باید در انتخاب دکتر خود کمال دقت را داشته باشید.

دکتر مریم قرایی که در بحث درمان های ریشه دندان و انواع روکش های دندان تبحر بالایی دارند در این مورد متذکر می شوند دندان عضو مهم و تاثیر گذار بدن است و باید با آگاهی بیشتر و اطلاعات کافی به دنبال درمان خود باشید.